مدیریت پروژه در حوزه IT
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
پيوندهاي روزانه
آولین فرآیند مدیریت هزینه بر طبق استاندارد PMBOK فر آیند بر آورد هزینه یا Cost Estimating می باشد .(دو فرآیند دیگراین حیطه، بودجه بندی و کنترل هزینه می باشد ) برای برآور هزینه پروژه معمولا 3 روش مورد استفاده قرار میگیرد که کاربرد هرروش به زمان انجام آن و میزان اطلاعات دقیقی که از پروژه در دسترس می باشدبستگی دارد.3 روش مذکوربه قرار زیر می باشند :

1- بر آورد قیاسی Analogous Estimating
به این روش بر آورد بالا به پایین (Top-Down estimating ) نیزگفته می شود .این نوع از برآورداز طریق استفاده از هزینه های واقعی سایر پروژه ها ی مشابه انجام می پذیرد . این نوع بر آورد در مراحل اولیه پروژه و در شرایطی که اطلاعات تفصیلی دردسترس نمی باشد کاربرد دارد . برای مثال برای برآورد هزینه ساخت یک پروژه پالایشگاه، نمونه های مشابه قبلی مورد بررسی قرار می گیرد و درتناظر قیمتهای اجرا ضریبی به عنوان تغییر احجام کار ، اثر تورم به علت گذشت زمان و... درنظر گرفته میشود . پایه و اساس این روش بر اساس نظر کارشناسی و قیاسی می باشدو دقت آن بستگی مستقیم به تجربه فرد برآورد کننده و دقت اطلاعات پروژه های قبلی دارد.این روش تا 25در صد خطای پذیرفتنی دارد. به این نوع از برآورد دربرخی از مناقصات برآورد Type A نیزگفته می شود.

2-مدلسازی پارامتریک Parametric Modeling
روشی است برای پیش بینی هزینه های پروژه ازطریق پردازش ریاضی مشخه های (پارامترهای ) پروژه. از این روش زمانی استفاده می گردد که احجام کلی کار در دسترس باشد . در این روش برای نمونه برای برای ساخت یک پروژه پالایشگاه قیمت واحد پارامتر های مختلف پروژه مانند نصب لوله ، تسطیح ، حفاری ، بتن ریزی و ... از پرو ژه های مشابه دیگر محاسبه می گردد ودر احجام برآوردی کلی پروژه که در دسترس می باشد مانند حجم خاکبرداری ، تناژ لوله گذاری ، حجم بتن ریزی و...ضرب می گردد و قیمت نهایی پروژه بدست می آید. این روش تا12درصد خطای پذیرفتنی دارد . در برخی از مناقصات نیز به آن برآورد Type B گفته می شود

3- بر آورد پایین به بالا Bottom –Up Estimating
این روش که دقیق ترین روش برآورد هزینه می باشد زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که نقشه های تفصیلی در دسترس باشد وبتوان احجام و ضرایب اجرایی کار ها را به دقت و تفصیل ازآنها استخراج کرد و کلیه احجام پروژه را متره کرد. در این روش از طریق بر آورد هزینه فعالیت ها یا بسته های کاری و تلخیص رو به بالای این اطلاعات (Rolling-Up ) تا سطح کل پروژه هزینه کل پروژه استنتاج می گردد .درصد خطای این روش زیر 1 در صد می باشد. در برخی از مناقصات به این روش برآورد Type C نیزگفته می شود.
[ جمعه ٢٥ اسفند ،۱۳٩۱ ] [ ٥:۳٧ ‎ب.ظ ] [ لیلا آذری ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

کارشناس ارشد معماری سیستم های کامپیوتری - عضو انجمن مدیریت پروژه ایران - بیش از 8 سال سابقه کار در زمینه مدیریت پروژه IT - تحلیل - ساخت داشبوردهای مدیریتی با Tableau و ...
صفحات ديگر
امکانات وب